उर्दू बह्र पर एक बातचीत : क़िस्त 49 [ बह्र-ए-मुन्सरिह]
[ Discliamer clause -वही जो क़िस्त 1 में है ]
मित्रो ! एक अन्तराल के बाद इस ब्लाग पर लौटा हूँ
पिछली क़िस्तों से मुरक़्क़ब बह्रों की चर्चा कर रहा हूँ और इस कड़ी में अबतक -" बह्र-ए-तवील"- बह्र-ए-बसीत---और बह्र-ए-मदीद की चर्चा कर चुका हूँ
आज अब इस क़िस्त में -"बह्र-ए-मुन्सरिह"- की चर्चा करूँगा
स्प्ष्ट है --मुन्सरिह - एक मुरक़्क़ब बह्र है जो दो सालिम अर्कान ---मुस तफ़ इलुन ---+ मफ़ऊलातु---से मिल कर बनता है जिसे हम सब --2212, 2221 [a, b] की अलामत से दिखाते या समझते हैं
यूँ तो अरबी शायरी में यह "मुसद्दस ’ शकल [a--b--a ] में ही इस्तेमाल होती है मगर उर्दू और फ़ारसी में ’मुसम्मन " [[a--b--a--b] शकल में इस्तेमाल होती है और वह भी मुज़ाहिफ़ शकल में ।
यह बह्र अपनी सालिम शकल में इस्तेमाल हो भी नही सकती ।
कारण?
कारण साफ़ है --जो -- रुक्न 'b' है वह ’मफ़ऊलातु’ [2221] और -तु- पर हरकत है यानी मुतहर्रिक है
और आप जानते हैं कि उर्दू शायरी में --किसी मिसरा [शे’र ] का हर्फ़ उल आख़िर [यानी आख़िरी हर्फ़] --मुतहर्रिक- नहीं होता । अगर बह्र मे इसको सालिम शकल में इस्तेमाल करेंगे तो ’अरूज़’ और जर्ब के मुक़ाम पर ’मफ़ऊलातु’ आ जायेगा यानी हर्फ़ उल आखिर -तु- मुतहर्रिक आ जायेगा जो उचित नहीं है
तो फिर ?
कुछ नहीं -मफ़ऊलातु- की मुज़ाहिफ़ शकल प्रयोग करेंगे जिसके आखिर में --हर्फ़-ए-साकिन -आता हो
एक बात और--वैसे भी उर्दू शायरों ने इस बह्र में कम ही शायरी की है
---
ज़ाहिर है कि इस बह्र में वही ज़िहाफ़ लगेंगे जो .मुसतफ़इलुन [2212] और मफ़ऊलातु [2221] पर लग सकते है पर क़ैद यह कि ------मुअ’क़बा----मुरक़बा--मुकनफ़ा --के तहत हो । इन क़ैद की चर्चा मैं क़िस्त 45 में कर चुका हूं।
मफ़ ऊलातु [2221] पर लगने वाले कुछ मुख्य ज़िहाफ़ात -----
[1] मफ़ऊलातु [2221] + तय्यी = मुत्तवी= फ़ाइलात [2121] इसमें आखिरी-त [यानी ते- साकिन है जिससे इस मुज़ाहिफ़ को शे’र में अरूज़ और जर्ब के मुक़ाम पर लाया जा सकता है [ मफ़ऊलातु [2221] को नहीं जा सकता जैसा कि ऊपर बताया है
[2] मफ़ऊलातु [2221]+ वक़्फ़ = मौक़ूफ़ = मफ़ऊलान [2221] -इसमें भी आखिर न [यानी नून] साकिन है इस मुज़ाहिफ़ को भी शे’र में अरूज़ और जर्ब के मुक़ाम पर लाया जा सकता है
[3] मफ़ऊलातु [2221] + तय्यी+ कस्फ़ = मुत्तवी मक्सूफ़ फ़ाइलुन [212]
[4] मफ़ऊलातु [2221] +नह्र = मन्हूर = फ़े’अ [2] --ऐन साकिन
[5] मफ़ऊलातु [2221] + जद’अ+ वक़्फ़ = मज्दू’अ मौक़ूफ़ = फ़ा’अ [ 21] --ऐन मुतहर्रिक
मुस तफ़ इलुन [2212] पर लगने वाले कुछ मुख्य ज़िहाफ़ात---
[1] मुस तफ़ इलुन ]2212] + तय्यी = मुत्तवी =मुफ़ त इलुन [2112]
[2] मुस तफ़ इलुन [2212] +क़ता’ = मक़्तूअ = मफ़ ऊ लुन [222]
स्पष्ट है कि --तय्यी---वक़्फ़---नह्र--जद’अ ---कस्फ़-क़त’अ- ये सब ज़िहाफ़ के नाम है जो सालिम अर्कान पर लगते है ।
और ’मुत्तवी--मौक़ूफ़---मुन्ह्र---मज्दू’अ मक्सूफ़ --मक़्तू’अ ---उन्ही का मुज़ाहिफ़ नाम हैं
यूँ तो और भी ज़िहाफ़ात है जो ’मुस तफ़ इलुन [2212] और मफ़ऊलातु [2221] पर लगते हैं और लग सकते हैं ।यहाँ पर सब की चर्चा करने की आवश्यकता नहीं है सिवा इसके की एक ’कन्फ़्यूजन’ पैदा करे और विषय से भटक जाये } अत: यहाँ बस उन्ही ज़िहाफ़ात का जिक्र किया है जो बह्र के समझने के लिए आवश्यक है
ध्यान देने की बात है कि आप -1- की अलामत पर न जाये-- यही 1 मुतहर्रिक हर्फ़ के लिए भी लिखा जाता है और यही -1- साकिन हर्फ़ के लिए भी} इसी लिए मै कहता हूँ यह 1 22 112221 --जैसा मापनी निज़ाम रुक्न को सही समझने में सहायक नही होता । अर्कान और औज़ान समझने का सही तरीक़ा तो बस ’अफ़ाइल’ या ’तफ़ाइल’ ही होता है
एक बात और --बस समझने के लिए--मफ़ ऊ लातु में ’लातु’ क्या है ? चलिए मफ़ तो सबब-ए-ख़फ़ीफ़ है । "ऊ’ भी सबब-ए-ख़फ़ीफ़ है तो ’लातु"??
"लातु’ -वतद [ 3 हर्फ़ी लफ़्ज़ है कोई]
3-हर्फ़ी लफ़्ज़ के भी तीन शकल हो सकते है जिसके हरूफ़ [ हर्फ़ का बहु वचन]
[A] हरकत + हरकत +साकिन = वतद-ए-मज़्मुआ कहते है
[B] हरकत + साकिन + हरकत = वतद-ए मफ़रूक़ कहते है जैसे -लातु-[ लाम+ अलिफ़+ ते]--- अलिफ़ साकिन होता है
[C] हरकत + साकिन_साकिन = वतद-ए-मौक़ूफ़ कहते है जैसे -ला [ लाम + अलिफ़ + नून ] ---नून साकिन है
यानी ’लातु’ का मौक़ूफ़ ’ लान’ यानी मफ़ऊलातु [2221] का मौक़ूफ़ ’मफ़ऊलान [2221]
[हम सीधे ’बह्र-ए-मुन्सरिह’ की प्रचलित बह्रों पर आते है
[क] मुन्सरिह मुसद्दस सालिम
मुस तफ़ इलुन---मफ़ऊलातु---मुस तफ़ इलुन
2 2 1 2 --------2 2 2 1 -----2 2 1 2
आलिम जनाब कमाल अहमद सिद्दक़ी साहब का दावा है कि बह्र के इस रूप में पहली बार [शायद] उन्होने एक दो ग़ज़लें कही हैं। कोशिश करें तो शायद आप कारीं [पाठक गण] भी कह सकते हैं
[ख] मुन्सरिह मुसम्मन मुत्तवी ,मुत्तवी मक्सूफ़
मुफ़ त इलुन---फ़ाइलुन---मुफ़ त इलुन---फ़ाइलुन
2112--------212--------2112--------212
आप जानते हैं कि .मफ़ऊलातु [2221] का ’मुत्तवी मक्सूफ़’ फ़ाइलुन[212] होता है
जिगए मुरादाबादी का एक शे’र है
कम नहीं ज़ुल्मत भी कुछ अहल-ए-नज़र के लिए
कौन रहे शब नशीं नूर-ए-सहर के लिए
अब तक़्ती’अ कर के देख लेते हैं
2 1 1 2 / 2 1 2 / 21 1 2 / 2 1 2
कम नहीं ज़ुल / मत भी कुछ / अहल-ए-नज़र / के लि ए
2 1 1 2 / 2 1 2 / 2 1 1 2 / 2 1 2
कौन रहे / शब नशीं /नूर-ए-सहर / के लि ए
अब आप कहेंगे -नहीं- को 11 के वज़न पर क्यों लिया 12 के वज़न पर क्यों नहीं ?
कारण एक -कि बहर की माँग 1 1 की है और -न- [ मुतहर्रिक 1] जो मुफ़ त इलुन में -त-[ मुतहर्रिक ] के मुक़ाबिल में है -हीं-- में -ह- पर ज़ेर की अलामत तो -ह- भी मुतहर्रिक [1] हो गया जो मुफ़ त इलुन में -ऐन- [ मुतहर्रिक के मुक़ाबिल पर है [ नून गुन्ना तक्ती’अ में नहीं लेते]
इसी लिए कहता हूँ कि उर्दू शायरी में किसी लफ़्ज़ का वज़न स्थायी नहीं होता है अपितु बह्र की माँग के मुताबिक बदलता रहता है [मगर क़वायद] के मुताबिक और दायरे में ही]
[ग] मुन्सरिह मुसम्मन मुत्तवी मौक़ूफ़ /मक्सूफ़
मुफ़ त इलुन---फ़ाइलातु---मुफ़ त इलुन---फ़ाइलान / फ़ाइलुन
2112----------2121-----2112---------2121---/ 212
स्पष्ट है--- मुफ़ त इलुन [2112] मुत्तवी है ’मुस तफ़ इलुन ’[2212] का ,यानी ’मुस तफ़ इलुन’ पर ’तय्यी’ का ज़िहाफ़ लगा है
और ---- फ़ाइलातु [2121] मुत्तवी है ’मफ़ऊलातु’ [2221] का , यानी ”मफ़ऊलातु’ पर ’तय्यी’ का ज़िहाफ़ लगा है
और ------फ़ाइलान [ 2121] मौक़ूफ़ है ’ ’मफ़ऊलातु’ [2221] का , यानी ’मफ़ऊलातु’ पर ’वक़्फ़’ का ज़िहाफ़ लगा है
और ------ फ़ाइलुन [ 212] ’मुत्तवी मक्सूफ़’ है म’मफ़ऊलातु’ का यानी ’मफ़ऊलातु’ पर ’तय्यी और कस्फ़ [कश्फ़] ’ का ज़िहाफ़ एक साथ लगा है
चलिए डा0 आरिफ़ हसन ख़ान साहब के हवाले से उनका एक ख़ुद साख़्ता शे’र भी देख लेते है इस बह्र में-उदाहरण के तौर पर
आओ मेरी जान पास ,जान है लबों पर मेरी
अब न करो इन्तिज़ार ,पास मेरे आओ तो
तक़्तीअ भी देख लेते हैं
2 1 1 2 / 2 1 2 1 / 2 1 1 2 / 2 1 2
आओ मिरी/ जान पास / ,जाँ है लबों / पर मिरी [मौक़ूफ़]
2 1 1 2 / 2 1 2 1 / 2 1 1 2 / 2 1 2
अब न करो/ इन त ज़ार / ,पास मिरे / आओ तो
ध्यान देने के बात है--आओ -में -’ओ’ की वज़न [मुतहर्रिक] पर क्यों लिया
कारण यह कि एक तो बह्र की माँग है और ’हमज़ा’[अलिफ़] पर पेश की हरकत लगा कर अदा हो रही है तो मुतहर्रिक है और यह अज़ रू-ए-बह्र ग़लत भी नहीं है
इसी प्रकार आप चाहें तो खुद भी एक शे’र कह सकते है जिसके अन्त में [अरूज़ और जर्ब के मक़ाम पर] फ़ाइलान [2121] वज़न का लफ़्ज़ आए --जैसे बार बार [2121] बारगाह [2121] कोरचश्म [2121] कोर् निश [2121] हज़ारो शब्द ऐसे मिल जायेंगे
तब बह्र का नाम हो जायेगा ’मुन्सरिह मुसम्मन मुत्तवी मक्सूफ़"
यूं तो अरूज़ और जर्ब के मुक़ाम पर ’मक़्सूफ़’ और मौक़ूफ़ आपस मे मुत्बादिल है [यानी एक दूसरे की जगह लाए जा सकते है]
मगर--बह्र का नामकरण जर्ब के मुक़ाम पर आने वाले ’रुक्न’ से तय होता है ्यानी की आप ने मौक़ूफ़ लगाया है या मक्सूफ़ लगाया है
[घ] मुन्सरिह मुसम्मन मुत्तवी मन्हूर/ मज्दू’अ मौक़ूफ़
मुफ़ त इलुन ---फ़ाइलातु ---मुफ़ त इलुन --फ़े/फ़ा’अ
2 1 1 2 ----2121------2 1 1 2----2 /21
कमाल अहमद सिद्दीक़ी साहब के हवाले से एक शे’र देखते है
हुस्न अगर ख़्वाब है ,यह ख़्वाब की ता’बीर
फ़िक्र-ओ-नज़र का वतन है,ख़ित्त-ए-कश्मीर
अब तक़्ती’अ भी कर के देख लेते हैं
2 1 1 2 / 2 1 2 1 /2 1 1 2 / 21
हुस् न अ गर / ख़ा ब है ,ये /ख़ाब की ता’ /बीर
2 1 1 2 / 2 12 1 / 2 1 1 2 / 2 1
फ़िक् र नज़र/ का वतन है / ,ख़ित् त-ए-कश /मीर
[खित्त:-ए-कश्मीर = कश्मीर का इलाका /क्षेत्र]
ध्यान रहे --यह मज्दू’अ मौक़ूफ़ की मिसाल है जिसके ’अरूज़’ और जर्ब के मुक़ाम पर ’फ़ा’अ [21] आया हुआ है
आप चाहे तो मुन्सरिह मुसम्मन मुत्तवी मन्हूर की मिसाल आप खुद दे सकते एक शे’र कह कर
सैय्यद इन्शा का एक शे’र है
कोई नहीं आस पास ख़ौफ़ नहीं कुछ
होते हो क्यों बेहवास ,खौफ़ नहीं कुछ
इसकी तक़्तीअ भी कर के देख लेते हैं
2 1 1 2 / 2 1 2 1 / 2 1 1 2 / 2
कोई नहीं/ आस पास /ख़ौफ़ नहीं/ कुछ
2 1 1 2 / 2 1 2 1 / 2 1 1 2 / 2
होते हो क्यों/ बे ह वास /,खौफ़ नहीं /कुछ
अब यहाँ देखिए --नहीं - का वज़न 1 2 लिया है जब कि ऊपर मैने --नहीं --- 1 1 लिया था
कारण कि यहाँ बह्र की माँग ही 1 2 का है जो तलफ़्फ़ुज़ में दुरुस्त भी है और ऐन मुताबिक़ भी है
इसी बह्र में ग़ालिब की ग़ज़ल के 1-2 शे’र देखते हैं
आ,कि मेरी जान को क़रार नहीं है
ताक़त-ए-बेदाद-ए-इन्तिज़ार नहीं है
तूने क़सम मैकशी की खाई है ’ग़ालिब’
तेरी क़सम का कुछ ऐतबार नहीं है
इसकी तक़्तीअ आप खुद कर सकते हैं और मुतमय्यिन हो सकते हैं
[च] मुन्सरिह मुसद्दस मुत्तवी
मुफ़ त इलुन--- फ़ाइलातु----मुफ़ त इलुन
2112------------2121------2112
डा0 आरिफ़ हसन खान साह्ब के हवाले से ही
दिल में तेरी याद के चिराग़ जले
साथ चिराग़ों के दिल के दाग़ जले
अब तक़्ती’अ कर के भी देख लेते है
2 1 1 2 / 2 1 2 1 / 2112
दिल में तिरी/ याद के चि /राग़ जले
2 1 1 2 / 2 1 2 1 / 2 1 1 2
साथ चिरा / ग़ों के दिल के /दाग़ जले
[छ] मुन्सरिह मुसद्दस मुत्तवी मक़्तू’अ
मुफ़ त इलुन---फ़ाइलातु--मफ़ऊलुन
2112---------2121---222
एक उदाहरण देखते हैं -किसी का शे’र है
आँखों में मय का ख़ुमार अब तक है
सच कहूँ हम को तो आप पर शक है
अब तक़्ती’अ कर के भी देख लेते है
2 1 1 2 / 2 1 2 1 / 2 2 2
आँखों में मय /का ख़ुमार/ अब तक है
2 1 1 2 / 2 1 2 1 / 2 2 2
सच कहूँ हम/ को तो आप / पर शक है
अब आप कहेंगे --आँखों -- को 21 के वज़न पर क्यों लिया -22 - का वज़न क्यों नहीं?
पहले तो स्पष्ट कर लें---तक़्ती’अ में --चन्द्रबिन्दु--नून गुन्ना--दो चश्मी ’ह’ की गणना नहीं करते
और तब आँखों----हर्फ़ में [अलिफ़-अलिफ़-काफ़ पर पेश यानी "आ मुफ़ के वज़न पर [ क पर पेश "-मुतहर्रिक -त- के वज़न पर] आ जायेगा इसी लिए आँखों को 2 1 के वज़न पर लिया गया है
अब कुछ मुरब्ब: के उदाहरण भी देख लेते है
[ज] मुन्सरिह मुरब्ब: सालिम मौक़ूफ़
मुस तफ़ इलुन---मफ़ऊलान
2212----2221
सालिम इस लिए कि मुस तफ़ इलुन [2212] अपनी सालिम शकल में है
मफ़ऊलान [2221] [ नून -साकिन है] -- मफ़ऊलातु [2221] का मौक़ूफ़ है
अरूज़ और जर्ब के मुक़ाम पर ’मफ़ऊलातु’ [2221] तो ला नही सकते--आप जानते ही है अत: मफ़ऊलान [नून साकिन] या मफ़ऊलात [ 2221--ते- साकिन] ही ला सकते है जो लाए है
हैं साज़ में सुर बेचैन
आँखें सभी हैं सरशार
तक़्ती’अ कर के देख लेते हैं
2 2 1 2 / 2 2 2 1
हैं साज़ में / सुर बेचैन
2 2 1 2 / 2 2 2 1
आँखें सभी / हैं सर शार
इसकी मुज़ाइफ़ [दो गुनी] शकल भी हो सकती है
यूँ तो होने के लिए मुन्सरिह बह्र की और भी मुज़ाहिफ़ शकल हो सकती है क्यों कि सालिम रुक ’मुस तफ़ इलुन [2212] और ’मफ़ऊलातु [2221] पर और भी कई ज़िहाफ़ लग सकते है और लगते भी है
मैं यहाँ यह दावा तो नहीं कर सकता कि मैने मुन्सरिह की तमाम बहूर ’कवर’ कर लिया है मगर हाँ कुछ हद तक अवश्य कर लिया है
अस्तु
अब अगले क़िस्त में बह्र-ए-मज़ारि’अ की चर्चा करेंगे
-----------------------
{क्षमा याचना -वही जो पिछले क़िस्त में है}-इस मंच पर और भी कई साहिब-ए-आलिम मौज़ूद हैं उनसे मेरी दस्तबस्ता [ हाथ जोड़ कर] गुज़ारिश है कि अगर कहीं कोई ग़लत बयानी या ग़लत ख़यालबन्दी हो गई हो तो निशान्दिही ज़रूर फ़र्मायें ताकि मैं ख़ुद को दुरुस्त कर सकूं ।मेरी मज़ीद [अतिरिक्त] रहनुमाई फ़र्माये ।मम्नून-ओ-शुक्रगुज़ार रहूँगा।
-आनन्द.पाठक-
[ Discliamer clause -वही जो क़िस्त 1 में है ]
मित्रो ! एक अन्तराल के बाद इस ब्लाग पर लौटा हूँ
पिछली क़िस्तों से मुरक़्क़ब बह्रों की चर्चा कर रहा हूँ और इस कड़ी में अबतक -" बह्र-ए-तवील"- बह्र-ए-बसीत---और बह्र-ए-मदीद की चर्चा कर चुका हूँ
आज अब इस क़िस्त में -"बह्र-ए-मुन्सरिह"- की चर्चा करूँगा
स्प्ष्ट है --मुन्सरिह - एक मुरक़्क़ब बह्र है जो दो सालिम अर्कान ---मुस तफ़ इलुन ---+ मफ़ऊलातु---से मिल कर बनता है जिसे हम सब --2212, 2221 [a, b] की अलामत से दिखाते या समझते हैं
यूँ तो अरबी शायरी में यह "मुसद्दस ’ शकल [a--b--a ] में ही इस्तेमाल होती है मगर उर्दू और फ़ारसी में ’मुसम्मन " [[a--b--a--b] शकल में इस्तेमाल होती है और वह भी मुज़ाहिफ़ शकल में ।
यह बह्र अपनी सालिम शकल में इस्तेमाल हो भी नही सकती ।
कारण?
कारण साफ़ है --जो -- रुक्न 'b' है वह ’मफ़ऊलातु’ [2221] और -तु- पर हरकत है यानी मुतहर्रिक है
और आप जानते हैं कि उर्दू शायरी में --किसी मिसरा [शे’र ] का हर्फ़ उल आख़िर [यानी आख़िरी हर्फ़] --मुतहर्रिक- नहीं होता । अगर बह्र मे इसको सालिम शकल में इस्तेमाल करेंगे तो ’अरूज़’ और जर्ब के मुक़ाम पर ’मफ़ऊलातु’ आ जायेगा यानी हर्फ़ उल आखिर -तु- मुतहर्रिक आ जायेगा जो उचित नहीं है
तो फिर ?
कुछ नहीं -मफ़ऊलातु- की मुज़ाहिफ़ शकल प्रयोग करेंगे जिसके आखिर में --हर्फ़-ए-साकिन -आता हो
एक बात और--वैसे भी उर्दू शायरों ने इस बह्र में कम ही शायरी की है
---
ज़ाहिर है कि इस बह्र में वही ज़िहाफ़ लगेंगे जो .मुसतफ़इलुन [2212] और मफ़ऊलातु [2221] पर लग सकते है पर क़ैद यह कि ------मुअ’क़बा----मुरक़बा--मुकनफ़ा --के तहत हो । इन क़ैद की चर्चा मैं क़िस्त 45 में कर चुका हूं।
मफ़ ऊलातु [2221] पर लगने वाले कुछ मुख्य ज़िहाफ़ात -----
[1] मफ़ऊलातु [2221] + तय्यी = मुत्तवी= फ़ाइलात [2121] इसमें आखिरी-त [यानी ते- साकिन है जिससे इस मुज़ाहिफ़ को शे’र में अरूज़ और जर्ब के मुक़ाम पर लाया जा सकता है [ मफ़ऊलातु [2221] को नहीं जा सकता जैसा कि ऊपर बताया है
[2] मफ़ऊलातु [2221]+ वक़्फ़ = मौक़ूफ़ = मफ़ऊलान [2221] -इसमें भी आखिर न [यानी नून] साकिन है इस मुज़ाहिफ़ को भी शे’र में अरूज़ और जर्ब के मुक़ाम पर लाया जा सकता है
[3] मफ़ऊलातु [2221] + तय्यी+ कस्फ़ = मुत्तवी मक्सूफ़ फ़ाइलुन [212]
[4] मफ़ऊलातु [2221] +नह्र = मन्हूर = फ़े’अ [2] --ऐन साकिन
[5] मफ़ऊलातु [2221] + जद’अ+ वक़्फ़ = मज्दू’अ मौक़ूफ़ = फ़ा’अ [ 21] --ऐन मुतहर्रिक
मुस तफ़ इलुन [2212] पर लगने वाले कुछ मुख्य ज़िहाफ़ात---
[1] मुस तफ़ इलुन ]2212] + तय्यी = मुत्तवी =मुफ़ त इलुन [2112]
[2] मुस तफ़ इलुन [2212] +क़ता’ = मक़्तूअ = मफ़ ऊ लुन [222]
स्पष्ट है कि --तय्यी---वक़्फ़---नह्र--जद’अ ---कस्फ़-क़त’अ- ये सब ज़िहाफ़ के नाम है जो सालिम अर्कान पर लगते है ।
और ’मुत्तवी--मौक़ूफ़---मुन्ह्र---मज्दू’अ मक्सूफ़ --मक़्तू’अ ---उन्ही का मुज़ाहिफ़ नाम हैं
यूँ तो और भी ज़िहाफ़ात है जो ’मुस तफ़ इलुन [2212] और मफ़ऊलातु [2221] पर लगते हैं और लग सकते हैं ।यहाँ पर सब की चर्चा करने की आवश्यकता नहीं है सिवा इसके की एक ’कन्फ़्यूजन’ पैदा करे और विषय से भटक जाये } अत: यहाँ बस उन्ही ज़िहाफ़ात का जिक्र किया है जो बह्र के समझने के लिए आवश्यक है
ध्यान देने की बात है कि आप -1- की अलामत पर न जाये-- यही 1 मुतहर्रिक हर्फ़ के लिए भी लिखा जाता है और यही -1- साकिन हर्फ़ के लिए भी} इसी लिए मै कहता हूँ यह 1 22 112221 --जैसा मापनी निज़ाम रुक्न को सही समझने में सहायक नही होता । अर्कान और औज़ान समझने का सही तरीक़ा तो बस ’अफ़ाइल’ या ’तफ़ाइल’ ही होता है
एक बात और --बस समझने के लिए--मफ़ ऊ लातु में ’लातु’ क्या है ? चलिए मफ़ तो सबब-ए-ख़फ़ीफ़ है । "ऊ’ भी सबब-ए-ख़फ़ीफ़ है तो ’लातु"??
"लातु’ -वतद [ 3 हर्फ़ी लफ़्ज़ है कोई]
3-हर्फ़ी लफ़्ज़ के भी तीन शकल हो सकते है जिसके हरूफ़ [ हर्फ़ का बहु वचन]
[A] हरकत + हरकत +साकिन = वतद-ए-मज़्मुआ कहते है
[B] हरकत + साकिन + हरकत = वतद-ए मफ़रूक़ कहते है जैसे -लातु-[ लाम+ अलिफ़+ ते]--- अलिफ़ साकिन होता है
[C] हरकत + साकिन_साकिन = वतद-ए-मौक़ूफ़ कहते है जैसे -ला [ लाम + अलिफ़ + नून ] ---नून साकिन है
यानी ’लातु’ का मौक़ूफ़ ’ लान’ यानी मफ़ऊलातु [2221] का मौक़ूफ़ ’मफ़ऊलान [2221]
[हम सीधे ’बह्र-ए-मुन्सरिह’ की प्रचलित बह्रों पर आते है
[क] मुन्सरिह मुसद्दस सालिम
मुस तफ़ इलुन---मफ़ऊलातु---मुस तफ़ इलुन
2 2 1 2 --------2 2 2 1 -----2 2 1 2
आलिम जनाब कमाल अहमद सिद्दक़ी साहब का दावा है कि बह्र के इस रूप में पहली बार [शायद] उन्होने एक दो ग़ज़लें कही हैं। कोशिश करें तो शायद आप कारीं [पाठक गण] भी कह सकते हैं
[ख] मुन्सरिह मुसम्मन मुत्तवी ,मुत्तवी मक्सूफ़
मुफ़ त इलुन---फ़ाइलुन---मुफ़ त इलुन---फ़ाइलुन
2112--------212--------2112--------212
आप जानते हैं कि .मफ़ऊलातु [2221] का ’मुत्तवी मक्सूफ़’ फ़ाइलुन[212] होता है
जिगए मुरादाबादी का एक शे’र है
कम नहीं ज़ुल्मत भी कुछ अहल-ए-नज़र के लिए
कौन रहे शब नशीं नूर-ए-सहर के लिए
अब तक़्ती’अ कर के देख लेते हैं
2 1 1 2 / 2 1 2 / 21 1 2 / 2 1 2
कम नहीं ज़ुल / मत भी कुछ / अहल-ए-नज़र / के लि ए
2 1 1 2 / 2 1 2 / 2 1 1 2 / 2 1 2
कौन रहे / शब नशीं /नूर-ए-सहर / के लि ए
अब आप कहेंगे -नहीं- को 11 के वज़न पर क्यों लिया 12 के वज़न पर क्यों नहीं ?
कारण एक -कि बहर की माँग 1 1 की है और -न- [ मुतहर्रिक 1] जो मुफ़ त इलुन में -त-[ मुतहर्रिक ] के मुक़ाबिल में है -हीं-- में -ह- पर ज़ेर की अलामत तो -ह- भी मुतहर्रिक [1] हो गया जो मुफ़ त इलुन में -ऐन- [ मुतहर्रिक के मुक़ाबिल पर है [ नून गुन्ना तक्ती’अ में नहीं लेते]
इसी लिए कहता हूँ कि उर्दू शायरी में किसी लफ़्ज़ का वज़न स्थायी नहीं होता है अपितु बह्र की माँग के मुताबिक बदलता रहता है [मगर क़वायद] के मुताबिक और दायरे में ही]
[ग] मुन्सरिह मुसम्मन मुत्तवी मौक़ूफ़ /मक्सूफ़
मुफ़ त इलुन---फ़ाइलातु---मुफ़ त इलुन---फ़ाइलान / फ़ाइलुन
2112----------2121-----2112---------2121---/ 212
स्पष्ट है--- मुफ़ त इलुन [2112] मुत्तवी है ’मुस तफ़ इलुन ’[2212] का ,यानी ’मुस तफ़ इलुन’ पर ’तय्यी’ का ज़िहाफ़ लगा है
और ---- फ़ाइलातु [2121] मुत्तवी है ’मफ़ऊलातु’ [2221] का , यानी ”मफ़ऊलातु’ पर ’तय्यी’ का ज़िहाफ़ लगा है
और ------फ़ाइलान [ 2121] मौक़ूफ़ है ’ ’मफ़ऊलातु’ [2221] का , यानी ’मफ़ऊलातु’ पर ’वक़्फ़’ का ज़िहाफ़ लगा है
और ------ फ़ाइलुन [ 212] ’मुत्तवी मक्सूफ़’ है म’मफ़ऊलातु’ का यानी ’मफ़ऊलातु’ पर ’तय्यी और कस्फ़ [कश्फ़] ’ का ज़िहाफ़ एक साथ लगा है
चलिए डा0 आरिफ़ हसन ख़ान साहब के हवाले से उनका एक ख़ुद साख़्ता शे’र भी देख लेते है इस बह्र में-उदाहरण के तौर पर
आओ मेरी जान पास ,जान है लबों पर मेरी
अब न करो इन्तिज़ार ,पास मेरे आओ तो
तक़्तीअ भी देख लेते हैं
2 1 1 2 / 2 1 2 1 / 2 1 1 2 / 2 1 2
आओ मिरी/ जान पास / ,जाँ है लबों / पर मिरी [मौक़ूफ़]
2 1 1 2 / 2 1 2 1 / 2 1 1 2 / 2 1 2
अब न करो/ इन त ज़ार / ,पास मिरे / आओ तो
ध्यान देने के बात है--आओ -में -’ओ’ की वज़न [मुतहर्रिक] पर क्यों लिया
कारण यह कि एक तो बह्र की माँग है और ’हमज़ा’[अलिफ़] पर पेश की हरकत लगा कर अदा हो रही है तो मुतहर्रिक है और यह अज़ रू-ए-बह्र ग़लत भी नहीं है
इसी प्रकार आप चाहें तो खुद भी एक शे’र कह सकते है जिसके अन्त में [अरूज़ और जर्ब के मक़ाम पर] फ़ाइलान [2121] वज़न का लफ़्ज़ आए --जैसे बार बार [2121] बारगाह [2121] कोरचश्म [2121] कोर् निश [2121] हज़ारो शब्द ऐसे मिल जायेंगे
तब बह्र का नाम हो जायेगा ’मुन्सरिह मुसम्मन मुत्तवी मक्सूफ़"
यूं तो अरूज़ और जर्ब के मुक़ाम पर ’मक़्सूफ़’ और मौक़ूफ़ आपस मे मुत्बादिल है [यानी एक दूसरे की जगह लाए जा सकते है]
मगर--बह्र का नामकरण जर्ब के मुक़ाम पर आने वाले ’रुक्न’ से तय होता है ्यानी की आप ने मौक़ूफ़ लगाया है या मक्सूफ़ लगाया है
[घ] मुन्सरिह मुसम्मन मुत्तवी मन्हूर/ मज्दू’अ मौक़ूफ़
मुफ़ त इलुन ---फ़ाइलातु ---मुफ़ त इलुन --फ़े/फ़ा’अ
2 1 1 2 ----2121------2 1 1 2----2 /21
कमाल अहमद सिद्दीक़ी साहब के हवाले से एक शे’र देखते है
हुस्न अगर ख़्वाब है ,यह ख़्वाब की ता’बीर
फ़िक्र-ओ-नज़र का वतन है,ख़ित्त-ए-कश्मीर
अब तक़्ती’अ भी कर के देख लेते हैं
2 1 1 2 / 2 1 2 1 /2 1 1 2 / 21
हुस् न अ गर / ख़ा ब है ,ये /ख़ाब की ता’ /बीर
2 1 1 2 / 2 12 1 / 2 1 1 2 / 2 1
फ़िक् र नज़र/ का वतन है / ,ख़ित् त-ए-कश /मीर
[खित्त:-ए-कश्मीर = कश्मीर का इलाका /क्षेत्र]
ध्यान रहे --यह मज्दू’अ मौक़ूफ़ की मिसाल है जिसके ’अरूज़’ और जर्ब के मुक़ाम पर ’फ़ा’अ [21] आया हुआ है
आप चाहे तो मुन्सरिह मुसम्मन मुत्तवी मन्हूर की मिसाल आप खुद दे सकते एक शे’र कह कर
सैय्यद इन्शा का एक शे’र है
कोई नहीं आस पास ख़ौफ़ नहीं कुछ
होते हो क्यों बेहवास ,खौफ़ नहीं कुछ
इसकी तक़्तीअ भी कर के देख लेते हैं
2 1 1 2 / 2 1 2 1 / 2 1 1 2 / 2
कोई नहीं/ आस पास /ख़ौफ़ नहीं/ कुछ
2 1 1 2 / 2 1 2 1 / 2 1 1 2 / 2
होते हो क्यों/ बे ह वास /,खौफ़ नहीं /कुछ
अब यहाँ देखिए --नहीं - का वज़न 1 2 लिया है जब कि ऊपर मैने --नहीं --- 1 1 लिया था
कारण कि यहाँ बह्र की माँग ही 1 2 का है जो तलफ़्फ़ुज़ में दुरुस्त भी है और ऐन मुताबिक़ भी है
इसी बह्र में ग़ालिब की ग़ज़ल के 1-2 शे’र देखते हैं
आ,कि मेरी जान को क़रार नहीं है
ताक़त-ए-बेदाद-ए-इन्तिज़ार नहीं है
तूने क़सम मैकशी की खाई है ’ग़ालिब’
तेरी क़सम का कुछ ऐतबार नहीं है
इसकी तक़्तीअ आप खुद कर सकते हैं और मुतमय्यिन हो सकते हैं
मुफ़ त इलुन--- फ़ाइलातु----मुफ़ त इलुन
2112------------2121------2112
डा0 आरिफ़ हसन खान साह्ब के हवाले से ही
दिल में तेरी याद के चिराग़ जले
साथ चिराग़ों के दिल के दाग़ जले
अब तक़्ती’अ कर के भी देख लेते है
2 1 1 2 / 2 1 2 1 / 2112
दिल में तिरी/ याद के चि /राग़ जले
2 1 1 2 / 2 1 2 1 / 2 1 1 2
साथ चिरा / ग़ों के दिल के /दाग़ जले
[छ] मुन्सरिह मुसद्दस मुत्तवी मक़्तू’अ
मुफ़ त इलुन---फ़ाइलातु--मफ़ऊलुन
2112---------2121---222
एक उदाहरण देखते हैं -किसी का शे’र है
आँखों में मय का ख़ुमार अब तक है
सच कहूँ हम को तो आप पर शक है
अब तक़्ती’अ कर के भी देख लेते है
2 1 1 2 / 2 1 2 1 / 2 2 2
आँखों में मय /का ख़ुमार/ अब तक है
2 1 1 2 / 2 1 2 1 / 2 2 2
सच कहूँ हम/ को तो आप / पर शक है
अब आप कहेंगे --आँखों -- को 21 के वज़न पर क्यों लिया -22 - का वज़न क्यों नहीं?
पहले तो स्पष्ट कर लें---तक़्ती’अ में --चन्द्रबिन्दु--नून गुन्ना--दो चश्मी ’ह’ की गणना नहीं करते
और तब आँखों----हर्फ़ में [अलिफ़-अलिफ़-काफ़ पर पेश यानी "आ मुफ़ के वज़न पर [ क पर पेश "-मुतहर्रिक -त- के वज़न पर] आ जायेगा इसी लिए आँखों को 2 1 के वज़न पर लिया गया है
अब कुछ मुरब्ब: के उदाहरण भी देख लेते है
[ज] मुन्सरिह मुरब्ब: सालिम मौक़ूफ़
मुस तफ़ इलुन---मफ़ऊलान
2212----2221
सालिम इस लिए कि मुस तफ़ इलुन [2212] अपनी सालिम शकल में है
मफ़ऊलान [2221] [ नून -साकिन है] -- मफ़ऊलातु [2221] का मौक़ूफ़ है
अरूज़ और जर्ब के मुक़ाम पर ’मफ़ऊलातु’ [2221] तो ला नही सकते--आप जानते ही है अत: मफ़ऊलान [नून साकिन] या मफ़ऊलात [ 2221--ते- साकिन] ही ला सकते है जो लाए है
हैं साज़ में सुर बेचैन
आँखें सभी हैं सरशार
तक़्ती’अ कर के देख लेते हैं
2 2 1 2 / 2 2 2 1
हैं साज़ में / सुर बेचैन
2 2 1 2 / 2 2 2 1
आँखें सभी / हैं सर शार
इसकी मुज़ाइफ़ [दो गुनी] शकल भी हो सकती है
यूँ तो होने के लिए मुन्सरिह बह्र की और भी मुज़ाहिफ़ शकल हो सकती है क्यों कि सालिम रुक ’मुस तफ़ इलुन [2212] और ’मफ़ऊलातु [2221] पर और भी कई ज़िहाफ़ लग सकते है और लगते भी है
मैं यहाँ यह दावा तो नहीं कर सकता कि मैने मुन्सरिह की तमाम बहूर ’कवर’ कर लिया है मगर हाँ कुछ हद तक अवश्य कर लिया है
अस्तु
अब अगले क़िस्त में बह्र-ए-मज़ारि’अ की चर्चा करेंगे
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{क्षमा याचना -वही जो पिछले क़िस्त में है}-इस मंच पर और भी कई साहिब-ए-आलिम मौज़ूद हैं उनसे मेरी दस्तबस्ता [ हाथ जोड़ कर] गुज़ारिश है कि अगर कहीं कोई ग़लत बयानी या ग़लत ख़यालबन्दी हो गई हो तो निशान्दिही ज़रूर फ़र्मायें ताकि मैं ख़ुद को दुरुस्त कर सकूं ।मेरी मज़ीद [अतिरिक्त] रहनुमाई फ़र्माये ।मम्नून-ओ-शुक्रगुज़ार रहूँगा।
-आनन्द.पाठक-
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